Nogmaals hoofddoek

http://religie.blog.nl/columns/2007/07/23/mohammed-geeft-uitleg-over-islamitische-kleding-column
Ik vind dat hier goed uitleg wordt gegeven van wat nu werkelijk islamitsche kleding is en wat niet. De oplettende lezer zal hierin ook lezen dat de burka dus niet behoort tot de islamitische voorschriften. Immers de vrouw mag haar gezicht en handen wel laten zien. Een mooi voorbeeld om precies te weten hoe de moslim en moslima gekleed horen te gaan kun je vinden als je kijkt naar wat in de islam is voorgeschreven als lijkgewaad. Man en vrouw worden na de dood met volgens voorschriften geknipte witte katoen precies gekleed zoals het hoort. Om zo voor Allah te verschijnen bij de dag der opstanding.
Vaak wordt beweerd dat vrouwen een hoofddoek dragen omdat zij dat zouden moeten van hun vader, broer of echtgenoot. Ze zouden onder druk worden gezet om de hoofddoek te dragen. Natuurlijk is dit waar in veel gevallen, maar het is lang niet altijd het geval.
Weinig mensen realiseren zich of  praten erover dat de druk “van de andere kant”, de druk dus om de hoofddoek níet te dragen, in onze westerse maatschappij veel groter is. Ik heb dat zelf ervaren en ik hoor het ook van anderen. Ik merk wel dat andere vrouwen hierin vaak dapperder zijn en zeggen: “Je moet je van de mensen niets aantrekken. Alleen denken aan wat Allah wil.”
Ik ken veel voorbeelden van vrouwen en meisjes die komen uit een gezin waarin niemand een hoofddoek draagt, die er vervolgens dan zelf voor kiezen om de hoofddoek wel te gaan dragen. Komen zij uit een islamitische familie en cultuur, dan hebben zij nog het voordeel dat zij wellicht steun krijgen uit andere takken van hun familie of hun culturele omgeving. Voor meisjes en vrouwen die komen uit een niet-islamitsche familie is het nog moeilijker.
Het al dan niet dragen van de hoofddoek is in veel gevallen een beslissing die genomen wordt door de vrouw of het meisje zelf. Ikzelf ben daar een voorbeeld van. De momenten dat ik besloot een hoofddoek te gaan dragen had ik helemaal geen man. Het was op een moment dat ik juist alleen leefde met mijn kinderen. Het heeft bij mij nooit te maken gehad met wat een man wilde of wat mijn familie me voorschreef. Integendeel, mijn ouders haatten alles wat met islam te maken had en met name de hoofddoek.

Ook nu weer voel ik in mijn hart een diep verlangen om me te gaan kleden zoals het hoort in de islam en daarbij gewoon weer de hoofddoek te dragen. En wat houdt mij tegen? De druk van mijn omgeving. De blikken en opinies van de mensen om mij heen, die ik ook “te vriend wil houden en niet wil afschrikken”. Enerzijds wil ik mij kleden zoals mijn hart mij zegt, maar anderzijds wil ik geen afstand scheppen tussen mij en mijn medemensen. Ik heb geen familie van moslims, die mij steunen en die zich ook als moslima kleden. Ik heb niemand dan mijn man en kinderen en zijn familie is katholiek. Ik denk me in dat ik bijvoorbeeld weer eens zou moeten gaan naar een Andalusische bruiloft en dat ik dan in vol ornaat zou verschijnen met mijn hoofddoek en wijdvallende kleding tussen de drinkende en dansende neven en nichten in minirok. Ik wil niemand shockeren met mijn uiterlijk en zou dat wel doen met deze kleding.
Dit soort argumenten en het idee dat ik niet te zeer wil opvallen in mijn omgeving en me zeker niet wil voorstaan op mijn geloof houden mij tegen om te gaan zijn wie ik eigenlijk wil zijn en me te kleden zoals ik me zou willen kleden.
Moge Allah me vergeven en me oordelen naar mijn daden en niet naar mijn momenteel niet-islamitsche uiterlijk. Mijn hart huilt een beetje en ik voel me een beetje laf. Wanneer kom ik hier uit.

6 gedachten over “Nogmaals hoofddoek

  1. Ik lees daar o.a. “De algemene, voor iedereen geldende, kledingsregels in de islaam zijn simpel. De kleding behoort wijd om het lichaam te zitten en niet strak op het lichaam te plakken, niet doorzichtig te zijn zodat de huid eronder te zien is en het behoort het lichaam (de awrah) te bedekken.
    De awrah is het gedeelte van het lichaam dat door niemand anders gezien mag worden. De awrah van de man en vrouw zijn verschillend: die van de man is namelijk vanaf de navel tot aan de knieën, terwijl die van de vrouw het gehele lichaam behelst met uitzondering van haar handen en gezicht. Vandaar dat de vrouw verplicht is een hoofddoek te dragen.”
    Ik denk dan: wie zégt dat dan? de Koran? die is toch ook geschreven door iemand in een andere tijd?
    En zelfs als het er staat: wordt het niet door verschillende lezers anders geïnterpreteerd?
    Maar los van de ‘opdracht’ die jij meent te lezen.
    Ik begrijp dat je tegenover elkaar stelt: je (deels seculiere) omgeving die die hoofddoek maar belachelijk vindt en Allah die de hoofddoek van je verlangt.
    In je eerdere stukje las ik alleen niets over Allah die wil dat jij een hoofddoek draagt maar dat je dat zelf prettig vindt en dat Ahmad je dan mooi vindt (“engel”).
    Ik geloof je als je zegt dat je hart huilt maar afgaand op je stukjes geloof ik niet dat je lijdt onder de door jou nu net benoemde tegenstelling.

    • De voorschriften voor de kleding worden zowel gehaald uit wat geschreven is in de koran (wordt gezien als een heilig boek met woorden die de moslim ziet als direct van Allah zelf afkomstig zijn. De Koran is niet geschreven door iemand, maar opgetekend uit wat uit de heilge mond van profeet Mohammed sws kwam wanneer deze in trance ging. Deze woorden zijn letterlijk opgeschreven door verschillende mensen die konden schrijven. Profeet Mohammed sws kon zelf niet schrijven en lezen. De Koran is nooit veranderd en wordt nog steeds overal ter wereld in zijn oorspronkele vorm gelezen. De Surahs, hoofdstukken, zijn gerangschikt van de langste naar steeds kortere. De Koran is in 23 jaar ontstaan). Een moslim gelooft dat de Koran bedoeld is voor alle tijden en niet alleen in de tijd geplaatst moet worden waarin deze ontstaan is.
      De hadith zijn overleveringen die zijn opgetekend door metgezellen van de profeet sws. Zij beschrijven wat de profeet zei omtrent allerlei zaken van het leven en ook hoe hij zich gedroeg in diverse situaties.
      Op de koran de de hadith zijn de sharia (rechtspraak) en ook de kledingvoorschriften gebaseerd.
      Wat betreft de wijde, verhullende kleding zijn de meeste moslims het wel eens, maar over de hoofddoek verschillen de meningen. Ikzelf heb nergens echt zien staan dat de vrouw alleen haar handen en gezicht mag laten zien, maar ik vind het wel heel logisch in het licht van wat er verder allemaal wel geschreven is. Over het bedekken van het “sieraaad van de vrouw” word wel geschreven in verschillende passages van de Koran. Ik ken niet alle hadith.
      De mode is aan verandering onderhevig. Op het moment is bloter dan bloot de mode, maar het kan best zijn dat dit weer verandert.
      De islamitische mode is tijdloos, maar lijkt nu helemaal niet te passen in het westerse straatbeeld.
      In je eerdere stukje las ik alleen niets over Allah die wil dat jij een hoofddoek draagt maar dat je dat zelf prettig vindt en dat Ahmad je dan mooi vindt (“engel”).
      Ik geloof je als je zegt dat je hart huilt maar afgaand op je stukjes geloof ik niet dat je lijdt onder de door jou nu net benoemde tegenstelling
      Ik voel wel aan dat Allah meer blij met me zal zijn als ik erbij loop als een moslima en als zodanig me laat kennen. Maar ik geloof dat de intentie waarmee je dingen doet belangrijk is. Ik heb de doek afgelegd om mijn brood te kunnen verdienen en niet langer mijn hand te hoeven ophouden bij de sociale dienst. Daarna om laagdrempelig te zijn voor mijn cliënten. Nu durf ik hem niet op de zetten, omdat ik mensen niet onnodig wil uitdagen. Ik weet dat er veel haat is tegen moslims en dat is niet zomaar. Sommigen maken het daar ook naar.
      Ik wil geen “vreemde eend in de bijt zijn” en dat overweegt kennelijk meer dan mijn wens om er er uit te zien zoals ik van binnen ben, een moslima die leeft met haar geloof, herkenbaar voor iedereen. Kennelijk is mijn conformisme nog seeds groter dan mijn standvastigheid om uit te drukken bij welke groep ik hoor.
      Dat mijn hart huilt is omdat ik nog weet hoe ik me voelde toen ik wel islamitsch kleedde. (Er was toen nog geen Ahmad die me een engel noemde)

  2. Het dragen van de hoofddoek is in het westen gewoon een statement een afwijzing van onze moderne samenleving dat is toch duidelijk genoeg, mensen die onze samenleving niet aanvaarden horen hier niet thuis.Laten we alsjeblieft inzien dat mensen die het dragen van de hoofddoek prediken als recht, de ongelijkheid tussen man en vrouw prediken…….Er staat nergens in de Koran dat de vrouw een hoofddoek moet dragen. Dit voorbeeld is een typisch staaltje van provocerend en misplaatst agressief gedrag. Wanneer houdt dit gezever eens op?! Als ze het hier niet leuk vinden, dan zijn er genoeg landen waar ze wel hun gang mogen gaan…

    • Beste Max. Net als jij ben ik er sinds enkele jaren van overtuigd dat er inderdaad nergens in de Koran word voorgeschreven dat vrouwen een hoofddoek dienen te dragen. Er wordt in de koran wel drie maal gerefereerd aan de ‘buitenkleding’ van de vrouw, die in de tijd dat de koran ontstond o.a. over het hoofd werd gedrapeerd. Maar een overtuigend gebod om het hoofd te bedekken ben ik evenmin als jij tegen gekomen.
      Ik heb me in het verleden zo nu en dan laten beïnvloeden door mijn omgeving en dacht enkele periodes van mijn leven dat ik een betere moslima zou zijn met de ‘voorgeschreven’ kleding en hoofdtooi.
      Inmiddels ben ik daar al lang niet meer van overtuigd en ik draag al jaren geen hoofddoek meer. Voel me nog even goed moslim, maar hoef dit niet door mijn kleding uit te dragen.
      Dat veel vrouwen in Nederland nu wel een hoofddoek dragen moeten ze wat mij betreft zelf weten. Want evenmin als je iemand moet dwingen deze doek te dragen, vind ik dat je iemand kan verbieden het hoofd te bedekken.
      Dat ze in Cannes vrouwen bekeuren vanwege het dragen van een ‘boerkini’ vind ik ook niet juist. Als deze vrouwen ervoor kiezen er voor joker bij te lopen, moeten ze dat in mijn ogen zelf weten.
      Ikzelf zou, als ik er echt van overtuigd was dat het dragen van normale badkleding ‘haram’ is, badplaatsen helemaal mijden, maar ieder moet doen wat hij/zij zelf goed acht.

  3. shabnam op 18 augustus 2016 om 09:45 :Diegene die denkt dat het dragen van een hoofddoek een vrije keuze is dwaalt .Moslimse meisjes dragen de hoofddoek niet vrijwillig.De hoofddoek is een keuze van de ouders, de familie.Als ik meisjes van zes jaar zie met een hoofddoek, dan vraag ik mij echt af hoe ze dat zelf hebben kunnen beslissen?Een moslimse opvoeding traint kinderen niet in het vormen van een eigen oordeel, maar scherpt hen in dat de regels van de islam voor alle mensen en zeker voor alle moslims het beste zijn, ongeacht hun eigen oordeel. Het hele concept ‘vrijwilligheid’ is in de manier waarop moslimse meisjes opgevoed worden, afwezig.Meisjes die zo’n hoofddoek van jongsaf aan moeten dragen zijn er op hun zestiende zo aan gewend dat het een onderdeel van henzelf is geworden. Dat noem ik echter geen vrije keuze maar een opgelegde gewoonte.Bovendien staan er ook forse straffen op ongehoorzaamheid aan een vader of een broer, die de hoofddoek een goed idee vindt…

    • Ben dit in veel gevallen met je eens! Het is jammer als welke godsdienst dan ook verwordt tot een keurslijf, dat mensen in het gareel houdt door te dreigen met beloning en straf. Zo ervaar ik islam niet, maar dat is moeilijk uit te leggen aan zowel sommige moslims als niet moslims. Ik kies er dan ook voor helemaal mijn geloof niet zichtbaar te maken door het dragen van uiterlijke kenmerken. Beleef nu al jaren mijn geloof in stilte op mijn manier.
      Er is een verschil tussen geloof in zijn oorspronkelijke vorm en tradities en uiterlijk vertoon.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *