Makeup, mode en moslima’s

Sinds 33 jaar en bijna 11 maanden ben ik moslim. Ik werd het uit overtuiging en met heel mijn hart en was bereid alle consequenties te dragen van deze beslissing. De moslim baseert zich op wat geschreven staat in de (voor ons heilige) koran, een boek dat oorspronkelijk is geschreven in het Arabisch, vertaald is in alle talen en nooit veranderd is kwa inhoud. Verder heb je de hadith. Dat zijn overleveringen uit het leven van de profeet sws, opgetekend uit de verslagen daarvan van mensen die dichtbij de profeet sws waren tijdens zijn leven. Er zijn hadith die als zeer betrouwbaar worden gezien en hadith die als iets minder zeker worden gezien. Ik heb me veel jaren verdiept in de koran, de hadith en ook gedurende de laatste 16 jaar in de boeken van de naqhsbandi sufiweg, de lessen van Shkh Abdullah ad Daghestani zoals die doorgegeven zijn aan zijn leerling en khalifah Shkh Nazim al Haqqani, Sultan al Awlya van deze tijd.
Als in de Nederlandse bladen en andere media gesproken wordt over islam, dan gaat het helaas vooral over de uiterlijkheden, zoals de hoofddoek of de burka. En ook benoemt men wel eens enkele verplichte rituelen, zoals het gebed, de ramadan en de hadj (bedevaart naar Mekka). Dat zijn drie van de 5 zuilen van de islam en daarom ook zeker belangrijk. Maar als je de rituelen en de uiterlijkheden gaat loszien van de spirituele waarde ervan, dan verliezen ze al hun betekenis.
En dat zie ik steeds meer gebeuren.
Het lijkt of alles nu door elkaar loopt. Op straat zie je vrouwen en meisjes met een hoofddoek, maar daaronder strakke kleding en hun gezichten zijn zorgvuldig opgemaakt. Soms zie je een vrouw met een grote sluier en wijde islamitsche kleding naast een man lopen met een strakke spijkerbroek, een kort jack, een pet en de laatste modegympen. Een enkele keer ook zie je zowel man als vrouw lopen in traditioneel islamitische kledij, de man met een grote baard en een broek met broekspijpen die kort genoeg zijn om zeker niet met straatvuil in aanraking te komen. Aan zijn voeten draagt hij slippers alof hij wil zeggen: “Ik loop de hele dag moskeeën in en uit en ben voortdurend gereed voor het gebed.”
Ieder doet dus wat dat betreft wat hij/ zij wil en wij moeten niet oordelen over hoe iemand erbij wil lopen.
“Mag een moslimvrouw zich opmaken?” vragen sommigen zich af. Strikt genomen is het volgens de islam zo dat een moslima zich extra mooi mag maken in het gezelschap van haar familie, andere vrouwen en haar eigen echtgenoot. Daarbuiten hoort zij zich onopvallend te gedragen, geen aandacht te trekken wat betreft kleding en uiterlijk. Zij hoort haar vrouwelijkheid te bedekken, haar natuurlijke sierraad. Je zou daaronder kunnen verstaan haar vormen, zoals haar borsten, heupen, billen e.d. Anderen vinden dat zij dus ook haar haren dient te bedekken, omdat die ook wel worden gezien als het sierraad van de vrouw. Het is wel toegestaan dat een vrouw sierraden draagt, zoals edelstenen en goud, terwijl voor de man goud verboden is. Ook mag een vrouw zijde dragen, maar een man niet. Dus het jezelf versieren met goud en zijde mag wel. Je mag er goed uitzien, netjes, schoon en mooi.
Een vrouw kan op velerlei manieren aandacht trekken, zelfs als zij bedekt is met wijde kleding. Zij kan aandacht trekken door haar manier van lopen en kijken. Dat een bepaalde manier van lopen onwenselijk is wordt ook benoemd in de koran.
Voor mij is de spirituele kant van de islam belangrijk. Ik ben gegrepen door de islam toen ik de koranvertaling las van Marmaduke Pickthall en islam is voor mij Haqq, Waarheid.
Elke vrouw die eerlijk naar zichzelf kijkt weet donders goed tot hoever je kunt gaan met jezelf mooi maken, kijken naar je medemens en daarbij zuiver blijven. Het gaat er voor mij niet in dat ik geen lijntje mag zetten om mijn oog en mijn oude en dus wat verbleekte lippen niet wat mag opvrolijken met een mooie natuurrode lippenstift. Ik zie er dan gewoon een stuk beter uit en ik doe dat niet om mannen te verleiden, maar om me lekker te voelen in gezelschap of alleen. Zonder de makeup voel ik me ook goed. Maar met dat beetje bijtekenen van mijn eigen gezicht maak ik het net iets leuker om naar te kijken. Zoals je een tafel gezellig dekt, omdat je er dan met meer plezier aan eet. Het plezier om naar te kijken geldt zowel voor mannen als vrouwen. Ik maak me zeker niet op voor de mannen en heb ook gemerkt dat vrouwen wat dat betreft veel meer op elkaar letten en elkaar veel meer complimenten geven.
Dat vrouwen erop uit zouden zijn om mannen gek te maken is een verzinsel van jaloerse mannen. Is een vrouw op “oorlogspad”, cq. “mannenjacht”, dan heeft dat meestal niets te maken met haar kleding. Een zeer kuis geklede vrouw met een sluier van een meter kan soms veel meer “bijgedachten” hebben dan een vrouw in westerse kleding en omgekeerd. Het zit allemaal van binnen.
Wat de moslim “parda” noemt (de bescherming van de vrouw, bijvoorbeeld in de vorm van een sluier of een gordijn of zelfs een muur), dat is iets waarvan ik zeg: “die hoort in mijn hart te zitten”. Als ik een man recht kan aankijken, met hem kan praten zonder bijgedachten, zonder iets meer te zoeken dan dat gesprek van mens tot mens, dan ben ik zuiver. Ik dien mijn parda zelf te bewaken.
En mezelf een beetje optutten, oorbellen, een leuke rok, een kek jasje en dat mijn haar eens een keer goed zit. I love it!

6 gedachten over “Makeup, mode en moslima’s

  1. Je zegt: “Strikt genomen is het volgens de islam zo dat een moslima zich extra mooi mag maken in het gezelschap van haar familie, andere vrouwen en haar eigen echtgenoot. Daarbuiten hoort zij zich onopvallend te gedragen, geen aandacht te trekken wat betreft kleding en uiterlijk. Zij hoort haar vrouwelijkheid te bedekken, haar natuurlijke sierraad. Je zou daaronder kunnen verstaan haar vormen, zoals haar borsten, heupen, billen e.d. Anderen vinden dat zij dus ook haar haren dient te bedekken, omdat die ook wel worden gezien als het sierraad van de vrouw.”
    Dan sluit je af met: “Als ik een man recht kan aankijken, met hem kan praten zonder bijgedachten, zonder iets meer te zoeken dan dat gesprek van mens tot mens, dan ben ik zuiver. Ik dien mijn parda zelf te bewaken.
    En mezelf een beetje optutten, oorbellen, een leuke rok, een kek jasje en dat mijn haar eens een keer goed zit. I love it!”
    Betekent dit nu dat jij je eigenlijk niet houdt aan de leer?
    Vind je die leer ook onzin(nig)?
    En hoe zit het met de details waarover je het hier eerder had? Zoals dat een moslima geen nagellak mag dragen maar wel haar nagels mag kleuren met henna?
    Op mij komt dat over als het handig omzeilen van de geboden.
    Zie ik dat verkeerd?

    • Alles staat of valt met de intentie waarmee je dingen doet, zoals de profeet sws ook duidelijk steeds heeft gezegd. Dat is zeker in de islam zo. Dat heb ik in dit stukje geprobeerd uit te leggen. Je mag je gerust mooi maken. De islam is erop gericht het beste en mooiste in mensen naar voren te brengen en dit te gebruiken ten dienste van anderen met dank aan en in aanbidding van Allah de Schepper, aan Wie wij alles danken. Vandaar dat er talloze voorbeelden zijn van prachtige architectuur, gedichten, muziek uit de tijd dat de islam nog “bloeide” en niet vertegenwoordigd werd door robotachtige imams die uitsluitend spreken over wat niet mag en straffen en daarbij ook nog meten met twee maten. Zij maken misbruik van de onwetendheid van de ongeletterde moslim en jagen deze angst aan en maken zich tot vijand van anders denkenden.
      Als een vrouw zich mooi maakt gaat het er om met welke bedoeling zij dit doet. Een mooie verschijning is aangenaam om naar te kijken. Daar hoeft men geen verkeerde bijgedachten bij te hebben. Make up en mooie kleren kunnen schoonheid benadrukken. Ik trek geen kleding aan die me goed staat om mannen aan te trekken, maar om me te voelen als de Shabnam die ik ben. Ik wil iedereen op zijn gemak stellen met mijn verschijning en niemand shockeren, dus juist geen negatieve aandacht trekken.
      Ik lap zeker de wetten van de islam niet aan mijn laars en probeer geen enkel gebod te omzeilen. Het gaat om het wezenlijke van die geboden. Ik hoor niet met begerige ogen naar andere manen te kijken, terwijl ik thuis een echtgenoot heb en ik hoor andere mannen niet bewust te verleiden. Daar ben ik dan ook totaal niet mee bezig. Dit zie ik als de essentie van deze uiterlijke richtlijnen. Vandaar dat ik dus gerust mijn lippen rood maak en kohl rond mijn ogen zet, omdat ik dit zie als uiterlijkheden waarvan je moet kijken naar de intentie erachter. Ik heb er geen enkele verkeerde intentie mee.
      Lopen in het openbaar met kleding die veel van het lichaam laten zien, zal ik niet doen, omdat dit in de islam niet mag en de koran daarover geen twijfel laat bestaan. Als niet-moslims dat wel doen zie ik dat echter niet als verkeerd. Ik probeer zo min mogelijk op te vallen in het straatbeeld. Ik heb diverse periodes in mijn leven ook met een hoofddoek gelopen, maar heb gemerkt dat het bij mij alleen past als ik naar de moskee ga, tijdens het bidden of als ik in een islamitisch land ben. In Nederland is het voor mij het beste en het minst opvallend om zonder hoofddoek te lopen. Dus dat besluit het ik genomen en ik draag daarvoor de verantwoordelijkheid tegenover Allah (er zijn heel wat moslims die dit op zich al als een zonde zien).
      Over nagellak en henna. Henna in het haar en op andere lichaamsdelen is toegestaan. Het is een een natuurprodukt. Nagellak is een chemisch produkt dat moeilijk te verwijderen is. Als ik onverwacht sterf, dan belast ik degene die mij moet wassen daarmee. Daarom draag ik dat niet en bovendien vind ik henna mooier. Er zijn genoeg moslima’s die wel nagellak gebruiken en bovendien hun nagels laten groeien. Ikzelf kies voor korte nagels uit oogpunt van hygiëne en maak ze soms rood met de henna die ik verder voor mijn haar gebruik.
      Ik ben er trouwens heel blij mee dat je kritische vragen stelt. Zo ontdek ik dat ik me beter moet verduidelijken. Als dit antwoord je niet tevreden stelt, zeg het dan gerust.

  2. Dank je voor je uitgebreide antwoord.
    Ik vind het heel interessant wat je vertelt en begin het ook beter te begrijpen, denk ik.
    Het zou leuk zijn als zich nu meer mensen in het gesprek mengden… 😉

  3. Gniffel. Ja, dat zou leuk zijn. Heb net een artikeltje van Ahmad vertaald dat ik ga plaatsen en ik ga nog een apart stukje schrijven over opvallen. Dan moet het maar weer even genoeg zijn ;^)

    • Hoi louise. Ik zou zeggen wees gewoon jezelf. Wat deze man (en zijn eventuele familie) van jou verwachten kan je het beste van hemzelf horen. Als je geinteresseerd bent in de islam als geloof, dan raad ik je aan om zelf de koran te gaan lezen in een goede voor jou begrijpelijke vertaling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *