Terwijl Ahmad het ene mooie werkstuk in tiffany maakt na het andere, komt er uit mijn handen niets.
Nu is hij alweer bezig met een nieuw project, het maken van een inlegsjabloon van tiffany voor een bijzettafeltje, waarvan het blad wat versleten is. Ik heb vaak de ideeën, maar hij voert ze uit. Intussen maak ikzelf niets.
Ik ben begonnen met het bijwerken met olieverf van een panter die Ahmad op een houtschijf heeft gebrand met pyrografie. De panter was niet meer goed te zien op de schijf door weersinvloeden (hij hing jaren in onze tuin). Nu ben ik bezig die panter te schilderen, maar o wat gaat dat moeizaam. Ten eerste ben ik zo stom geweest om een onderlaag te schilderen met gesso. Daardoor is de originele tekening met pyrografie onzichtbaar geworden. Ik moest dus zelf weer een panter tekenen. Maar ook is de houtschijf van ruw hout en schildert het voor geen meter. Niks blijdschap met een kwast. De kwasten waarmee ik nu werk zijn bovendien zo hard als planken. Ik kan net zo goed met een eind hout verven.
Ik heb gekeken hoe ik de hard geworden kwasten weer zacht kan maken op YouTube maar kreeg tegenstrijdige filmpjes te zien. Ik wil niet moedeloos worden. Morgen stort ik me opnieuw op het karwei.
Heeft iemand een tip hoe je een hard geworden olieverfkwast (van een luie schilder die haar kwasten niet goed heeft schoongemaakt voordat ze een half jaar naar Spanje ging) weer zacht kan krijgen?
O ja, ik kan het vragen aan chat gpt. Het antwoord is:
Om een kwast met hard geworden olieverf erin weer zacht te krijgen zijn hier enkele stappen die je kunt volgen: 1. Schraap voorzichtig zoveel mogelijk harde verf van de kwast met behulp van een mes of een oude tandenborstel. 2. Vul een glas of een potje met terpentine of een speciaal oplosmiddel voor olieverf. 3. Laat de kwast een paar minuten in de terpentine of het oplosmiddel weken en beweeg het rond om de oplosmiddel in de haren van de kwast te laten doordringen. 4. Verwijder de kwast uit de terpentine of het oplosmiddel en druk zachtjes op de haren van de kwast om de losgekomen verf te verwijderen. 5. Spoel de kwast grondig af onder warm water om eventuele restanten van de terpentine of het oplosmiddel te verwijderen. 6. Gebruik een stuk keukenrol om de kwast droog te deppen en vorm de haren van de kwast terug in de originele vorm. 7. Laat de kwast luchtdrogen en bewaar deze op een droge plaats. Als de kwast nog steeds hard is na deze stappen, herhaal dan de bovenstaande procedure totdat de verf volledig uit de kwast is verwijderd en de haren weer zacht zijn. This message has been generated by Nova – download it for free: https://novaappai.page.link/Nt4WhfBfYorMtsV66
Koop nieuwe kwastjes bij de Action! ?
Nee, die wil ik niet. Ik heb ze alweer zacht gekregen. Is elke keer hetzelfde als ik weer begin na lange afwezigheid. Maar nu ging ik te snel aan de slag zonder eerst de kwasten aandacht te geven. Hoe gaat het met jouw schilderwerk?
Alleen de keukendeur nog ?
Momenteel teken ik vrij vaak afgietsels van oude Griekse en Romeinse beelden als oefening. Daartoe begeef ik mij regelmatig naar het Allard Pierson museum, waar de collectie van de UvA is gehuisvest.
Schilderen en andere technieken moeten maar even wachten.
Ondertussen is er een clubje enthousiastelingen doende om wat zomersessies te organiseren in en om Amsterdam-Noord. Ik maak daar deel van uit. Het clubje bestaat uit ex-deelnemers aan de cursus “Het menselijk lichaam” van de Teekenschool van het Rijksmuseum alhier.
Heel mooi gedaan! Heb je het direct van het beeld getekend of maakte je er een foto van en tekende die na?
Ter plaatse getekend met koffie en gebak na!
?