Al vele jaren ontvang ik mijn gas en naar zeggen groene stroom via Eneco, de grote en bekende energieprovider. Vaak genoeg komen er ijverige jongelingen aan mijn deur die me proberen over te halen over te stappen naar een andere energieleverancier. Ik weet dat ze vanuit busjes in wijken worden gedropt om dit ondankbare werk te doen. Voordat ze hun verhaal kunnen beginnen kap ik ze al vriendelijk doch beslist af. ‘Bespaar je de moeite. Ik ga het niet doen. Een enkeling vraagt me of ze dan even van het toilet gebruik mogen maken, wat ik uiteraard toesta en vervolgens wens ik ze succes ten afscheid.
Maar laatst vertelde één van mijn kinderen dat ze bij de Media Markt waren overgehaald tot het nemen van een energieabonnement op Essent. Ze kregen een welkomstcadeau, een waardebon van 265 euro om bij Media Markt te besteden. Een jongen had de energieprijzen voorgerekend en ze waren ervan overtuigd dat deze ook niet nadelig waren ten opzichte van de leverancier waar ze vandaan kwamen.
Nu heb ik al enige tijd een nieuwe ijskast nodig en ik kan ook wel een nieuwere I-phone gebruiken, dus ik ging ook even kijken op internet of Essent misschien iets voor mij kon zijn. Ik zag een schreeuwerig rode website en inderdaad was daar de Media tegoedbon te verdienen. Maar toen ik de prijzen van gas per kubieke meter en elektra per kilowatt ging vergelijken zag ik dat ik bij Essent echt duur uit kwam.
Ik zette mijn onderzoek voort en bekeek diverse vergelijkende sites. Bij alle sites kwam Nuon uit de bus als de beste keus. Een jaarcontract met aan het einde van het jaar ook een teruggave van 260 piek. De prijs van gas en elektra bleek ook niet duurder dan die van Eneco.
Spontaan gaf ik me op als overstapper naar Nuon. Via internet gaat dat allemaal zo eenvoudig.
Wat later ging ik toch twijfelen. Had ik echt wel goed gekeken? Zat er geen addertje onder het gras? Ik wist dat ik sowieso nog 14 dagen bedenktijd had om alles te annuleren. Ik bekeek weer een andere vergelijkende site. N.B. ik vraag me altijd af waar die ‘onafhankelijke’ vergelijkers van leven. Die doen het ook niet voor niets uiteraard. Ik kwam terecht bij een andere site en voor ik het wist had ik aangeklikt dat ik wel wilde gebeld worden door één van hun mensen om alles rustig op een rijtje te zetten.
En ja hoor, al snel werd ik gebeld door een medewerkster van Energie Direct, een kordate naam voor een bedrijf waarvan ik nog nooit gehoord had. Zij wist heel stellig dat ik bij hun het beste af was voor energie. Maar ik ben eigenlijk al overgestapt naar Nuon, wist ik er nog net uit te brengen te midden van haar woordenstroom. O nee, dat was helemaal fout. De 260 was iets dat zij me zouden laten terugbetalen in de termijnbedragen. Alsof ik een bejaarde was nam het meisje me bij de hand. Ik moest even een mail openen die zij me zojuist gestuurd had. Daarin stond een contractvoorstel van Energie Direct. O ja, ik zag het en ik wilde juiste even het contract op mijn gemak doorlezen. ‘En nu moet u de knop aanklikken waarop staat ‘contract bevestigen’, zei het meisje vervolgens. Kennelijk dacht ze te maken te hebben met een randdebiel. ‘Ik zal dat pas doen als ik het contract gelezen heb en me erin kan vinden’, antwoordde ik. O nee, maar dat kon niet. Die knop moest ingedrukt worden voor haar administratie. Anders kon ze er niet mee verder, beweerde het wicht. Ik ‘zag’ draadloos haar hongerige verlangen naar het ontvangen van de contractbonus.
Ik bleef herhalen dat ik echt eerst rustig wilde kijken en vergelijken en dat ze eventueel later een reactie van mij tegemoet kon zien. Maar wanneer dan? Ze werkte vandaag maar tot drie uur. ‘Ze zou het wel merken’ antwoordde ik om een einde te maken aan haar gezeur.
Intussen was er ook net een welkomstbrief binnen gekomen van Nuon, met daarin alle ins en out van het contract. Ik werd er niet veel wijzer van. Inmiddels had ik mijn buik ook vol van het gedoe.Ik besloot Nuon te bellen en dit contract te annuleren. Het leek me ineens beter om maar gewoon bij Eneco te blijven. Lekker rustig en geen gezeik.
Ik belde dus naar Nuon en kreeg een prettige jongeman aan de lijn. ‘Ik zie er eigenlijk toch maar vanaf,’ opende ik het gesprek. De jongen bleef heel rustig en zei dat dit zo geregeld kon worden. Maar was het niet verstandig om eerst goed de prijzen te vergelijken? ‘Eerlijk gezegd begrijp ik niet zoveel van de tabel in het contract,’ bekende ik. Hij rekende me alles voor, uitgaande van mijn normale verbruik. Ik schijn meer gas dan elktra te gebruiken en juist de gasprijs is bij Nuon een paar cent goedkoper. De prijs voor electra is dan weer een paar tienden van een cent duurder, maar in verhouding ben ik uiteindelijk bij Nuon goedkoper uit. Daarbij komt het welkomstcadeau van 260 euro dat ik aan het einde van het jaar op mijn rekening krijg gestort. Dan loopt mijn contract bij hun in principe af, maar zullen zij weer komen met een nieuw contractvoorstel. Ik kan dan ook zonder boete opnieuw overstappen. Ik zag geen ongedierte meer onder het gras.
Ik vond deze jongeman met zijn rustige uitleg een verademing na de opdringerige meid ervoor. Ik vertelde het hem ook. Zei hem dat hij een goede verkoper was. Uiteindelijk is er bij dit soort onderhandelingen ook een ‘gunfactor’ die meespeelt. ik behoud dus nu het contract dat ik sloot met Nuon.
Wat ik geleerd heb uit dit hele verhaal en wat ook bekend schijnt te zijn bij schuldhulpverleners die mensen helpen om na te denken over hun financiën en op dingen te besparen is het volgende: Het is tegenwoordig verstandig om jaarlijks te kijken naar welke providers het handigst zijn voor het afsluiten van verzekeringen, gas en stroom, tv en internet, etc. Mensen zijn veelal bang om te veranderen en denken dat het niet uitmaakt, maar door goed te kijken naar de diverse providers en hun aanbiedingen kun je honderden euro’s besparen.
Nu had ik tot op heden absoluut niet die kruideniersmentaliteit en die drive om dingen op die manier uit te zoeken, maar het schijnt dus enorm te lonen. Zo zou ik bijvoorbeeld ook eens moeten kijken naar mijn verzekeringen die ik alle heb ondergebracht bij de Ohra, niet de goedkoopste verzekeraar! Maar ik ben in die dingen heel laks. Ik heb nu de energie geregeld voor een jaar.
Wellicht is de volgende stap het bekijken van de verzekeringen. Je moet er maar zin in hebben. net als geld terugvragen van de belasting waar je mogelijk recht op hebt. Dat stel ik ook nogal uit.
Genoeg over geld! Ik ga nu tekenen.
Goed gedaan. Zorg dat je een jaarcontract heb dan gaat het goed anders val je in de slaapgebruikerscategorie. (Nuon al jaren het goedkoopst)