Tegenwoordig kan je vrijwel al je afspraken digitaal maken. Als je iets mankeert en je denkt een afspraak bij de dokter nodig te hebben, dan wordt je al bij het bellen van de afsprakenlijn door een telefoniste/doktersassistente afgescheept met een voorstel om een digitale foto te sturen van je ongemak. Die krijgt de dokter dan onder ogen. Via de mail deelt de dokter je dan zijn diagnose mee (zodra hij daarvoor de tijd heeft na zijn spreekuur in vivo met mensen die minder handig zijn met internet of die iets mankeren dat ernstig genoeg is voor een echte ontmoeting met de arts). Ik vind het niet erg om vanuit mijn veilige cocon thuis de dokter te raadplegen als het gaat om een raar vlekje of bultje. Ik vraag me af of de dokter voor dit digitale consult bij mijn verzekeringsmaatschappij hetzelfde tarief rekent als voor een consult in persoon. Belangrijk is het niet, maar eerlijk is eerlijk. Van de klant wordt wel verwacht dat deze werk verricht: het maken van een duidelijke foto/deze zo nodig verkleinen zodat hij digitaal verzonden kan worden/ inloggen op ‘mijngezondheid.nl/ de klacht beschrijven en de foto versturen. De klant krijgt geen korting voor de service die hij verleent om het de dokter makkelijker te maken en deze tijd te besparen.
Handig voor de gebruiker is mijngezondheidnet.nl daarnaast ook wel. Ik kan bijvoorbeeld een wachtrij bij de apotheek besparen door mijn medicijnen te bestellen via ‘mijn gezondheid.nl’. Ik krijg dan een sms met een code en door die code in te toetsen op een soort pinautomaat die buiten de apotheek aan de muur hangt kan ik mijn medicijnen uit deze automaat halen, zoals ik vroeger een kroketje uit de muur haalde. Dat noem ik vooruitgang!
Vandaag wilde ik een afspraak maken voor een reparatie bij mijn verhuurder. Ook dat kan telefonisch of digitaal. Ik moet zeggen dat hun website voor een digitale afspraak gebruikersvriendelijk is. Voor het gemak van de verhuurder dient de huurder het reparatieverzoek goed te beschrijven. Er wordt een mogelijkheid gegeven om daar een foto van het euvel bij te doen. Dat deed ik vanmorgen allemaal.
Nog even en dan komen er ook geen mensen meer voor de reparatie maar robots?.