Zoals ik vertelde heeft onze vriendin A helaas haar lieve man en partner W verloren aan die vreselijke ziekte kanker. Toen zij hoorde dat hij binnen korte tijd zou sterven, vroeg zij ons om samen met haar uit te zoeken wat de goedkoopste crematie zou kosten. Want het was de wens van W om op de meest basale manier gecremeerd te worden en in de goedkoopste kist. Zij waren goed verzekerd bij DELA, maar hij wilde dat niet al hun verzekeringsgeld zou opgaan aan zijn crematie, zodat A nog wat geld zou overhouden, wat zij goed zou kunnen gebruiken voor verdere zaken die afgehandeld zouden moeten worden.
Wij vonden de volgende begrafenisonderneming, Cofune geheten, met deze condities
Het leek een goede deal. De basis crematieverzekering had geen volgauto in het pakket. Toen W overleed (rond 1 uur in de nacht) werd direct zijn lichaam overgebracht naar het rouwcentrum in Alora. A kon niet mee, maar moest wel de ziekenkamer uit met haar spullen. Dat waren heel wat tasjes na 4 maanden ´samen ziekenhuis´, inclusief haar inklapbare scootmobiel. Ze heeft die nacht op een rij stoelen wat liggen dutten tot wij haar in de ochtend ophaalden om haar naar Alora te brengen.
Na een dag kreeg zij een telefoontjes van Cofune. Men dreigde haar dat zij de rekening voor de crematie onmiddellijk moest voldoen. Dat wilde zij uiteraard niet. DELA moest dat geld overmaken. ´Als we het geld vandaag niet krijgen, transporteren wij uw man terug naar het ziekenhuis,´ werd daarna gezegd, waarop A verontwaardigd reageerde, ook al was het natuurlijk bluf. Hoe konden ze zo lomp omgaan met iemand, van wie een geliefde net was overleden. Ze moesten het regelen met DELA, heeft zij hun gezegd.
Dat is gebeurd. Na 5 dagen vond de crematie plaats, wat niet gebruikelijk is in Spanje, omdat doorgaans een uitvaart hier binnen 24 uur na overlijden dient plaats te vinden. Maar Cufune wachtte af tot er geld over de brug kwam. En hoe!
Enkele dagen geleden kreeg A de urn met de as. En daarbij een niet gespecificeerde rekening. Een rekening van 6500 euro en niet één van 1350 euro, zoals was afgesproken. De rekening was al voldaan door DELA, zonder overleg vooraf met A. Toen A Cofune belde en vroeg hoe zij ineens aan dit hoge bedrag kwamen, werd gezegd dat dit was omdat het lichaam van W vijf dagen in het rouwcentrum was blijven liggen, iets waar A niet om gevraagd had en wat alleen te maken had met het feit dat men wachtte op betaling. Toen zij DELA belde en vroeg hoe het kon dat zij een rekening hadden voldaan aan de uitvaartonderneming zonder met haar te overleggen en te vragen naar de werkelijke afgeproken prijs van de uitvaart, werd geantwoord dat DELA een dergelijke verzekeringskwestie niet eerder had meegemaakt. En dat zij het geld niet konden terugvorderen, omdat het al 6 dagen geleden gestort was.
Gisteren belde A mij, uiteraard heel teleurgesteld en boos. Had zij een bewijs van wat was overeengekomen met Cofune? Ze dacht van niet. Er is niets schriftelijk vastgelegd, dacht zij. Zij heeft op de site van Cofune de basiscrematie aangeklikt en gezegd dat zij daarin interesse had. Daarna is alles in haar herinnering telefonisch besproken.
Even later stuurde ze mij een app, waarin ze vertelde toch een conversatie te hebben gevonden van Cofune met het afgesproken type crematie en het daarbij afgesproken bedrag.
Wij gaan er alles aan doen om haar te helpen het ten onrechte te veel betaalde terug te krijgen. We hebben in ieder geval alle digitale bewijzen alvast voor haar uitgeprint. Waarschijnlijk zal zij een advocaat nodig hebben die haar zaak behartigt. Hij zal een deel van het eventueel terugbetaalde geld willen hebben. Maar dat is altijd beter dan niets.
Ahmad en ik zijn allebei hevig verontwaardigd dat een begrafenisonderneming zo met cliënten in de rouw (die in zo een situatie misschien ´niet zo bijdehand´ zijn) omgaat. ´Het is een delict en het is roof,´ zegt Ahmad. ´Lijkenpikkers,´ zeg ik.
Ben heel blij dat jullie Annemarie bij staan fijn van jullie.
We doen ons best. Ze verdient het ook. Want het is een echte lieverd en je zal maar in haar schoenen staan.