Het staarde me een tijdlang aan. Het met een grondlaag geprepareerde stuk hardboard op mijn eenvoudige schildersezel. Erdoorheen schemerde gelukkig nog de tekening die ik maakte van ‘Ahmad en el campo’. Ik durfde eigenlijk niet te beginnen met het schilderwerk en het feit dat het even duurde voordat mijn ‘doek’ droog werd was een mooi excuus om het uit te stellen.
Maar gisteren ben ik dan toch begonnen…..met een enigszins sneller dan normaal kloppend hart. Ik probeerde me aanvankelijk te houden aan de regels van Carder die adviseert keurige rijtjes te maken van de diverse te gebruiken kleuren in oplopende tinten. Maar al schilderende verloor ik me in het moment en vergat ik de rijtjes.
Ik merkte dat het bij het schilderen aanmerkelijk moeilijker is om je hand stil te houden en rechte lijnen te trekken dan bij het tekenen. Mijn hand wilde van hot naar her slingeren. Het zoeken van de juiste kleur viel me mee. Het is verrassend om te merken dat kleuren niet zijn wat ze lijken. Bruin is bijvoorbeeld soms bijna roze. De reflectie van licht dat op kleuren schijnt verandert kleuren aanzienlijk. Ik was verbaasd op te merken dat kleuren op je doek heel anders zijn dan je ze ziet op je palet. Ik vertoonde uiteindelijk totaal geen systematiek meer in het mengen van de kleuren. Deed het op gevoel. Een beetje meer blauw, een beetje meer geel, enz. Hoe je ook mengt of kloddert met de kleuren, uiteindelijk vind je de kleur die je wil, een spannend proces en steeds weer verbazend anders dan je denkt.
Ik heb nu voorlopig dit:
Mijn palet is een rommeltje geworden en ook merkte ik dat verf hier erg snel uitdroogt. Heb het palet met veel moeite schoon geschrobd en gekeken op You Tube hoe je je palet hoort te reinigen. En hoe je je verf op het palet kan behoeden voor uitdrogen. Afdekken zodat er geen lucht bij komt? En een watje doordrenkt met kruidnagelolie ertussen leggen? Klopt dat, Theo?
Een watje met kruidnagelolie is tegen kiespijn, dan wel likdoorns.
Ik zie dat je de verf gebruikt alsof het plakaatverf is. Het is beter om met lagen te werken die een bepaalde mate van transparantie bezitten, zodat steeds iets van de onderliggende lagen te zien blijft en meewerkt aan kleurdiepte. Je kunt dit doen door je verf samen met medium te mengen. Als je vindt dat de boel te snel droogt dan neem je een medium dat de droging vertraagd, bijvoorbeeld medium nummer 2 van Schmincke.
Overig ben ik geen voorstander van het overhouden van verf op het palet. Ik steek de testanten weg met een plamuurmes en veeg het dan schoon met een doek en terpentine.
Waterverdunbare olieverf spoel en borstel ik zo af onder de kraan.
Maarrrrr… je eerste streken zijn zeker veelbelovend. Hou niet teveel vast aan de maniertjes van youtube-schilders. Ontwikkel gewoon je eigen ding. Het zal best goedkomen! ?
Je slingerende hand kun je onder controle houden met een stok of een balkje dat je tegen de boven- en onderkant van de ezel houdt en waarop je schildershand dan rust vindt. Superrechte lijnen schilderen doe je tussen stroken plakband of met andere trucjes. Je kunt werken met kwasten, paletmesjes, stempels, rollers, verzin het maar.
Je hebt een niet geheel onhandige echtgenoot, dus als je een technisch probleem hebt kan hij te hulp schieten.
Theo, dank voor je goede tips!
Mag ik als totale leek zeggen dat ik het een erg mooi schilderij vind?! Knap gedaan, Monique!
Mag je zeker zeggen, Jeanne. Ik ben zelf ook een leek. Dank je voor je compliment. Helaas is het schilderij niet af. Ik heb gisteren zitten klooien met de plantenweelde op het schilderij. Wilde me er te snel vanaf maken en heb daar nu spijt van. Je moet echt tijd nemen voor het zoeken naar de juiste kleuren, anders kom je er niet mee weg helaas. Laat het nu even weer wat drogen. Dan over een week ofzo met goede moed verder.