Spaanse bureaucratie

Een aantal dagen geleden liet ik dus mijn auto keuren. Dat moet gebeuren even voorbij Marbella, 60 km vanhier. Na afloop hoorden we dat de auto was goedgekeurd. Het bericht daarvan gaat altijd direct via digitale weg naar het rdw in Nederland.
De administratieve medewerker bood mij zijn verontschuldigingen aan, om dat hij me geen keuringsbewijs en -rapport kon overhandigen, omdat de computer het even niet deed. We konden na een paar uur terugkomen om dat papier alsnog op te halen. ‘Hoeft niet,’ zei ik. Want ik kan op internet, wanneer ik inlog in mijn rdw zien dat de auto is goedgekeurd tot mei 2018.
Dat bleek ook zo. Maar wat ik niet wist is dat er verder geen voor de Spaanse gardia civil begrijpelijk bewijs bij staat dat ik eventueel kan uitprinten om te laten zien op verzoek. En dat schijn je dus in het buitenland beter wel bij je te kunnen hebben. Dus Ahmad belt even naar het ITV-kantoor om te vragen of ze nu dat papier aan ons kunnen opsturen. Kan gelukkig wel. Via de mail en dan kunnen wij het zelf hier uitprinten. Zo gezegd, zo gedaan.
Een paar dagen later krijgt Ahmad een telefoontje van het ITV. Ze hebben een fout gemaakt. Toen Ahmad ging pinnen om te betalen voor de gedane autokeuring, een bedrag van om en nabij de 35 euro, hebben ze per ongeluk een te groot bedrag van zijn rekening gehaald. Ze hebben hem laten betalen als betrof het een verandering van kenteken (van NL naar E). Dat is een bedrag van ruim over de 100 piek. ‘Geeft niet,’ zegt Ahmad. ‘Als jullie het nu maar terugstorten op mijn rekening.’
Maar dat kan niet! Ahmad moet langs komen met zijn pinpas. Alleen als hij zijn pinpasnummer in het pinautomaatje komt invoeren kunnen zij het teveel betaalde terug betalen. ‘Maar dat is voor mij in totaal 120 km rijden,’ probeert Ahmad nog. Maar daarmee kunnen ze geen rekening houden. Hij moet echt even langs komen.
En dus maakten we gisteren weer dat uitstapje naar het ITV-kantoor, even buiten Marbella. Ik reed weer heen en Ahmad terug. Dit keer heb ik daar natuurlijk geen filmpje meer van gemaakt.
N.B. Als Ahmad niet toevallig had gebeld voor dat keuringspapier, dan hadden de administrateurs daar waarschijnlijk niet ontdekt dat ze een fout hadden gemaakt. Ahmad was het ook niet eerder opgevallen. Dus wat dat betreft is het na-bellen voor het papier goed geweest.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *