Hoofdbedekking

Een paar dagen was er enige drukte om hoofdbedekking. Onze koningin en prinses Maxima droegen een hoofddoek bij het betreden van een moskee, alwaar zij als gast waren uitgenodigd.
Een uiterst respectvolle daad van beide dames, waarbij ze in mijn ogen geenszins hun eigen identiteit prijsgaven, maar gewoon lieten zien dat zij beseften een heilige plaats te betreden en zich aanpasten aan de rituelen die daarbij in dat land gelden. Te vergelijken met een man die een keppeltje draagt als hij een synagoge betreed. Maar deze vergelijking gaat niet op in de ogen van enkele Nederlandse mannen, die de publiciteit zochten.
De hoofddoek zou het symbool zijn van de onderdrukking van de vrouw. En wat nog erger was. De koningin droeg de doek over haar hoed, die eigenlijk gezien moet worden als een kroon. Een doek over een kroon, zoiets als een modderschuit op een vlag?
In de ogen van sommige moslims is de hoofddoek eigenlijk de kroon op het hoofd van een vrouw, als zij deze wil dragen. De koningin droeg dus eigenlijk kroon op kroon. Zo kan je het ook zien. En zij deed dat met waardigheid. Ze deed me denken aan een kasteelvrouwe uit de middeleeuwen. Zij zag er geenszins opgelaten uit en Maxima evenmin, nee integendeel, beeldschoon en elegant waren zij zoals zij daar liepen in hun gewaden van soepele stof.
Maar de als een stoomketel puvvende mannen konden het weer niet hebben en willen maar niet zien dat in zoveel culturen een hoofdbedekking geldt als respect bij het binnengaan van een heilige ruimte, zoals een kerk, synagoge, tempel of moskee. Sommigen van hen zijn zelfs onbekend met het feit dat een orthodoks Joodse mevrouw heur haar ook niet mag showen aan de wereld, maar de eigen haardos moet laten verstikken onder een pruik. Schijn bedriegt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *